-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:41233 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:30

آيا حافظ عارف بوده است؟ سرچشمه عرفان حافظ چه مشربي مي باشد؟
شمس الدين محمد معروف به حافظ، خواجه حافظ شيرازي، و ملقّب به «لسان الغيب» و «ترجمان الاسرار» عارف و حكيم و مفسر و شاعر غزلسراي بزرگ و بلند آوازه ايران در سده هشتم هجري مي باشد. و ديوان حافظ از قديم الايام يك ديوان عرفاني تلقي شده است. حافظ عارف رندي است، البته رندي كه در اصطلاح عارفان و صاحبدلان مي باشد. و آن عبارت است از آن كه ظاهر خود را در ملامت دارد و اندرونش سالم باشد، آن كه قلب نسيتي دهد، و نقد هستي سالك بستاند و آنكه از اوصاف و احكام كثرات و تعيّنات مُبرّا باشد و به هيچ چيز و جز، اللّه تبارك و تعالي قيد نداشته باشد. {Sنيست در بازار عالم خوشدلي ور زانكه هست # شيوه رنديّ و خوش باشيّ عياران خوش است S} حافظ با آنكه با صوفيه به ويژه آن گروه كه پشمينه پوشي را دُكّان زر اندوزي و صيد قلوب ساده عوام ساخته اند نظر خوشي ندارد، در عين حال در برخي موارد كلام او ياد آور مطالب و مقاصد صوفيّه است و معلوم مي گردد كه با اصل عرفان و تصوّف نزاعي ندارد و خود او نيز سالك آن راه است، البته در رابطه با انديشه حافظ و ديدگاههاي او بايد جهان بيني و انسان شناسي او را مورد مطالعه قرار داد. براي آگاهي بيشتر در اين زمينه ر.ك: 1- عرفان حافظ، استاد شهيد مطهري. 2- تماشاگه راز، استاد شهيد مطهري.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.